Pantbrev när du köper hus eller fastighet

Ett pantbrev fungerar som säkerhet för banken när du tar ett bolån för att köpa en villa eller fritidshus. Här går vi igenom allt om pantbrev.

Pantbrev när du köper hus eller fastighet

Är du på jakt efter drömhuset? Om du funderar på att köpa villa, tomt eller fritidshus kommer du snart att stöta på begreppet pantbrev. Pantbrev är viktiga att ha koll på eftersom de kan påverka finansieringen av ditt fastighetsköp. I den här artikeln förklarar vi allt du behöver veta om pantbrev: vad det är, vad det kostar och vad som händer med pantbreven när du flyttar.

Vad är pantbrev?

Ett pantbrev är ett dokument som används som säkerhet för lån där fastigheter är inblandade. När du tar ett bolån för att köpa en fastighet vill banken ha en säkerhet för det utlånade beloppet. Denna säkerhet utgörs av pantbrevet, som visar att en del av fastighetens värde är pantsatt till långivarens förmån. Pantbrevet är knutet till själva fastigheten, inte till fastighetsägaren, vilket innebär att det följer med vid en eventuell försäljning.

Det kan finnas ett eller flera pantbrev kopplade till en fastighet. När du köper ett hus måste det samlade beloppet för husets pantbrev vara minst lika högt som ditt bolån. Därför måste du alltid kontrollera storleken på de befintliga pantbreven när du köper ett hus. Om beloppet på dem är mindre än det belopp du vill låna för att finansiera ditt husköp behöver du ta ut ytterligare pantbrev för att täcka hela lånebeloppet.

Pantbrevsavgift – kostnad för nya pantbrev

Kostnaden för att utfärda ett nytt pantbrev kallas stämpelskatt. Stämpelskatten är 2 % av pantbrevets belopp. Du behöver också betala en fast expeditionsavgift för att registrera det nya pantbrevet hos Lantmäteriet.

Om du köper en fastighet där det redan finns pantbrev kan du ta över dem utan att behöva betala någon avgift för nya pantbrev. Det är med andra ord bra för dig som köpare om det redan finns pantbrev med höga belopp knutna till fastigheten, eftersom kostnaden för ditt nya pantbrev då inte blir lika stor. Det är vanligt att det finns gamla pantbrev vid köp av bostäder där tidigare ägare redan har haft lån.

Räkneexempel

Säg att du köper en fastighet och behöver låna 2 miljoner kronor för att finansiera den. Om det inte redan finns några pantbrev knutna till fastigheten blir kostnaden:

Stämpelskatt: 2 000 000 kr x 2% = 40 000 kr

Expeditionsavgift: 375 kr

Total kostnad för pantbrev: 40 375 kr

Om det redan finns pantbrev på 1,5 miljoner i fastigheten behöver du bara ta ut ett nytt pantbrev på 500 000 kr för att täcka mellanskillnaden. Kostnaden för det nya pantbrevet blir då:

Stämpelskatt: 500 000 kr x 2% = 10 000 kr

Expeditionsavgift: 375 kr

Total kostnad för pantbrev: 10 375 kr

Som du ser är det viktigt att ha koll på hur många pantbrev som redan finns i fastigheten och att ha med eventuella nya pantbrev i beräkningarna när du planerar att köpa en fastighet, eftersom de kan utgöra en betydande del av den totala kostnaden när du köper hus.

Får man tillbaka pengar för pantbrev när man säljer?

När du säljer din fastighet övergår pantbreven till den nya ägaren. Du får inte tillbaka några pengar för pantbreven. Kostnaden för pantbrev är dock avdragsgill i deklarationen, vilket innebär att de kan påverka hur mycket vinstskatt du behöver betala.

Vad händer med pantbrev när lånet är betalt?

När du har betalat tillbaka ditt lån i sin helhet får du tillbaka pantbreven från banken. Om du vill kan du behålla dem och till exempel använda dem för att höja ditt bolån i framtiden. Kom ihåg att pantbreven är knutna till fastigheten, inte till dig som person, och att de därför tas över av den nya ägaren om du säljer huset.

Vad är skillnaden mellan lagfart och pantbrev?

Lagfart och pantbrev är två olika dokument som du behöver ansöka om när du köper nytt hus. Lagfarten är ett dokument som bekräftar ägarbytet av en fastighet. Den ska registreras hos Lantmäteriet och är ett bevis på att du är den lagliga ägaren av fastigheten. Pantbrevet å andra sidan är ett dokument som visar att en del av fastighetens värde har pantsatts till en långivare, vanligtvis en bank, som säkerhet för ett lån. Pantbrev hänger alltså ihop med belåningen av fastigheten, medan lagfarten har att göra med ägarskapet. Läs mer om lagfart här.

Hitta ditt drömhem hos SkandiaMäklarna

Förverkliga dina bostadsdrömmar med oss på SkandiaMäklarna! Vi har vackra hem till salu i hela Sverige och hjälper dig gärna att hitta ditt framtida boende. Går du i säljtankar? Kontakta något av våra lokala kontor för en kostnadsfri värdering!

De vanligaste frågorna och svaren

  • Kan man ta ut pantbrev på bostadsrätt?

    Nej, du kan inte ta ut pantbrev på bostadsrätt. Det beror på att en bostadsrätt inte räknas som fast egendom, och du äger alltså inte själva lägenheten utan bara rätten att bo där.

  • När betalar man pantbrev?

    Kostnaderna för nya pantbrev (stämpelskatt och expeditionsavgift) betalas i samband med tillträdet av den nya bostaden. Om det redan finns pantbrev i fastigheten som motsvarar hela beloppet på ditt bolån betalar du ingenting.

  • Hur länge gäller ett pantbrev?

    Ett pantbrev har ingen giltighetstid och löper därmed aldrig ut.

  • Hur vet jag hur mycket pantbrev jag har?

    Lantmäteriets hemsida kan du se information om din fastighet, till exempel hur mycket inteckningar och pantbrev du har.